Pliki cookies
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na uzywanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
więcej o cookieKlaster usługowy „Grono Targowe Kielce” jest organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą i chroniącą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów. W skład klastra usługowego „Grono Targowe Kielce” wchodzi 89 podmiotów, obejmujących instytucje, stowarzyszenia i organizacje powiązane biznesowo – głównie z sektora usług wystawienniczych, poligraficznych, hotelarskich, gastronomicznych, transportowych oraz szkoleniowych działających w sferze kultury, sportu i promocji.
Siedzibą klastra usługowego „Grono Targowe Kielce” jest miasto Kielce, natomiast obszarem działania klastra jest Województwo Świętokrzyskie.
Możliwość utworzenia kieleckiego klastra usługowego „Grono Targowe Kielce” została poprzedzona wnikliwą analizą uwarunkowań lokalnych i regionalnych w oparciu o dokumenty strategiczne miasta i regionu, która pozwoliła na zidentyfikowanie mocnych stron miasta i regionu, będących szansą jego dalszego rozwoju, jak też słabych punktów, które stanowią istotną barierę w rozwoju wielu branż gospodarki Miasta Kielce i jego okolic.
Ze względu na charakter prowadzonej działalności i skalę oddziaływania świadczonych usług, jako podmiot wiodący klastra wskazany został ośrodek wystawienniczy Targi Kielce Sp. z o.o. Kielecki ośrodek targowy zajmuje pozycję wicelidera polskiego rynku targowego, za Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. W najbliższym czasie planowana jest dalsza rozbudowa targów, która zakłada m.in. budowę nowych hal targowych i łącznika pomiędzy istniejącymi halami, rozbudowę centrum konferencyjnego i infrastruktury, jak np. nowoczesny system identyfikacji zwiedzających. Zrealizowanie planowanych zamierzeń inwestycyjnych umożliwi dalsze poszerzanie oferty Targów , zwiększenie ilości organizowanych imprez oraz podniesienie poziomu świadczonych usług. Strategia rozwoju Targów Kielce zakłada umocnienie firmy na pozycji czołowego ośrodka wystawowego południowej części Polski oraz silnego regionalnego ośrodka targowego w tym rejonie środkowo-wschodniej Europy.
Klaster obejmuje instytucje, stowarzyszenia i organizacje powiązane biznesowo – głównie z sektora usług wystawienniczych, poligraficznych, hotelarskich, gastronomicznych, transportowych oraz szkoleniowych, a także działających w sferze kultury, sportu i promocji.
Ważnym uzupełnieniem klastra będą stanowiły podmioty z otoczenia biznesu takie jak: banki, firmy doradztwa biznesowego, itp., stanowiąc część składową klastra lub tez działać w silnym związku, poprzez odpowiednie umowy czy porozumienia.
Klaster usługowy „Grono Targowe Kielce” dąży do stworzenia innowacyjnej sieci współpracy w regionie. Dla zapewnienia wzrostu poziomu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw oraz instytucji uczestniczących w budowie i rozwoju klastra kieleckiego konieczna jest w nim obecność jednostek sfery badawczo-rozwojowej. Działalność badawcza, kreowanie innowacji i pozyskiwanie nowych technologii oraz reprezentowanie wspólnych interesów postrzegane jest jako jeden z najważniejszych obszarów współpracy w ramach klastra.
Szkolenia i edukacja to kolejny obszar współpracy w ramach struktur klastrowych. Uczelnie i szkoły uczestnicząc w działaniach klastra będą odgrywały bardzo istotna rolę w procesie kształcenia kadr dla biznesu. W porozumieniu z uczestnikami klastra powinny dostosowywać ofertę kształcenia do potrzeb przedsiębiorców. Mogą przygotowywać szkolenia stanowiące o podnoszeniu kwalifikacji osób pracujących, jak również prowadzić specjalistyczne szkolenia kadry zarządzającej przedsiębiorstwem. Potencjał kadrowy to jeden z najważniejszych czynników stanowiących o budowaniu przewagi konkurencyjnej i pozwalający na budowanie gospodarki opartej na wiedzy.
Działania administracji to działania wspomagające. Władze publiczne uczestniczą w identyfikowaniu potencjalnych struktur klastrowych, a następnie projektują i wdrażają narzędzia wsparcia dla istniejących i zweryfikowanych pozytywnie przez rynek struktur klastra. W przypadku klastra kieleckiego istnieje możliwość zastosowania podejścia kompleksowego i systemowego do jego wspierania już we wczesnej fazie rozwoju.
Celem powołania klastra jest podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw działających w obszarze organizacji i obsługi imprez targowo-kongresowych oraz usług towarzyszących, poprzez poszerzenie skali i zakresu świadczonych przez nie usług. Klaster będzie wzmacniał powiązania miedzy lokalnymi firmami i otoczeniem instytucjonalnym – jednostkami naukowo-badawczymi, szkołami, instytucjami publicznymi oraz instytucjami wspomagania biznesu. Zadaniem kieleckiego klastra jest reprezentacja interesów gospodarczych zrzeszonych w niej podmiotów w szczególności wobec organów państwowych i samorządu terytorialnego, sądów powszechnych i polubownych oraz innych organizacji krajowych i zagranicznych, internacjonalizacja członków, jak również podwyższanie innowacyjności członków klastra. Kolejnym zadaniem klastra jest kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki i uczciwości w działalności gospodarczej, organizowanie pomocy Członkom klastra w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych, organizacyjnych i prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, ułatwianie przepływu informacji i doświadczeń zarówno między firmami z branż pokrewnych jak i instytucjami edukacyjnymi oraz prowadzenie działalności promocyjnej na rzecz klastra targowo-kongresowo-usługowego.
Wspólna współpraca przedsiębiorstw tworzących klaster usługowy „Grono Targowe Kielce” dąży do wytworzenia trwałych powiązań kooperacyjnych pomiędzy podmiotami gospodarczymi z branż: wystawienniczej, promocyjnej, hotelowej, gastronomicznej, szkoleniowej, transportowej, IT oraz doradztwa biznesowego.
Kluczowe kompetencje członków kieleckiego klastra usługowego skupiają się na świadczeniu usług wspomagających rozwój funkcji targowo-wystawienniczych, jak również zapewnieniu niezbędnej obsługi wokół targów.
Klaster usługowy „Grono Targowe Kielce” tworzy 56 przedsiębiorstw z województwa świętokrzyskiego. Członkowie założyciele tworzą szeroki wachlarz usług doradczych, wystawienniczych, szkoleniowych, promocyjnych, hotelarskich, gastronomicznych, transportowych, poligraficznych, a więc stanowią niezbędne zaplecze obsługi imprez targowo-konferencyjnych, jak również wydarzeń okołotargowych.